NSCUWe hebben als Melkvee Academie vorige week de Academy Award van de Nederlandse Stichting voor Corporate Universities, de NSCU in ontvangst mogen nemen. Daarbij zijn we in bijzonder goed gezelschap van bedrijfsacademies die in vorige jaren gewonnen hebben: Exact, Rijkswaterstaat, Gemeente Almere, Nuon, Nationale Nederlanden, Nutricia en Wehkamp. We zijn natuurlijk erg trots dat we in dit rijtje meedoen! De vraag is wat we hiervan kunnen leren als Melkvee Academie en als sector.

Redenen voor nominatie waren de consistente aanpak, het ambitieniveau en de vernieuwende leervormen. Het viel de jury op dat de Melkvee Academie zeer consistent is in het centraal zetten van de ‘boer’, niet alleen in de uitvoering van bijeenkomsten maar in de hele organisatie. Door vraagsturing, interactieve leervormen (boeren leren van boeren) sluiten we aan bij de vragen en de leerstijl van veehouders. Door aansprekende boerentaal (melkveecafé, boer on tour) en uitvoering door boeren (kennismakelaars, Melkvee Mentoren) komen we ook in de uitvoering dichtbij de dagelijkse praktijk.

Het pallet aan vernieuwende leervormen zoals Melkvee Connect, melkveecafés, toekomstdagen, zomeravondbijeenkomst en werkplaatsen, maakte ook indruk op de jury. Vaak zijn binnen bedrijven nieuwe leervormen een afgeleide verbetering van wat vroeger ook gebeurde, hier is gekozen voor een nieuwe, creatieve en daarmee stimulerende aanpak.

Als Melkvee Academie waren we een vreemde eend in de bijt, een Academie voor de Melkveehouderij BV. Ook vreemd was het feit dat we zonder een echte eigenaar (zoals bij bedrijfsacademies de directie dat is) toch een ambitieus programma hebben neergezet. We laten zien dat het ‘anders’ kan, iets waar de deelnemers wel een beetje jaloers op waren. Vaak zien ze wel wat ‘anders’ kan, maar wordt daar onvoldoende ruimte voor krijgen bij de eigen directie. ‘Anders’ mogen zijn vraagt vertrouwen en dat hebben we als MVA gekregen.

Maar het belangrijkste wat we opgestoken hebben is dat we als sector wel eens wat trotser op onszelf mogen zijn en dat mogen uitstralen. Alleen al het feit dat we het bij onze presentatie over koeien en boeren hebben, zorgde voor een opvallend grote interesse bij de aanwezigen.

Dat we ook nog een boer als kennismakelaar meegenomen hadden en we een vork (als figuurlijke opsteker) als cadeau gaven, maakte dit alleen nog maar sterker. Uiteindelijk draait het toch om trots en beleving. De melkveehouderij is voor velen onbekend, maar ze hebben er wel dagelijks mee te maken bij het kopen van zuivel en we spreken niet zonder reden over ‘heilige koeien’. Het boeide het publiek, we legden een bijzonder contact en het was weer eens overduidelijk: als sector zijn we veel te bescheiden.

Het blijkt dat we ook trots kunnen zijn op hoe we ons kennissysteem georganiseerd hebben. Het wordt in ieder geval als inspirerend voorbeeld gezien door anderen, bij bedrijven die niets met onze sector hebben. Laten we afspreken het samen vaker uit te dragen. Wie belt mij met het volgende initiatief om dit trots uit te dragen binnen en buiten de sector?

Geplaatst op Boerenbusiness.nl

 Email